Vare sig det handlar om ett stort farligt äventyr, extraordinära bilder från en afrikasafari eller tips för personlig utveckling är det lättare än någonsin idag att producera, publicera och sälja egenutgivna böcker. Både i tryckt och elektronisk form.

Men låt oss ta det från början. Undersökningar har visat att väldigt många personer sitter på påbörjade och ibland färdigskrivna manus till en bok, men av olika skäl har lagt dem i skrivbordslådan där de samlar damm. Alltför ofta för att de inte vet hur de ska ta nästa steg.

Andra sitter på specialkunskap som en väl selekterad målgrupp hade varit beredd att betala stora pengar för, om materialet bara fanns tillgängligt, men de kommer aldrig på tanken att sprida sin kunskap.

Med andra ord finns det en stor potential i outnyttjade kunskaper och drömmar runt om i vårt avlång land. Och jag tänkte ge ett par korta handfasta tips för att ge dig som behöver, en spark i häcken, för att komma vidare.

Skriv en bok

Det kanske låter svårare än det faktiskt är, men det finns mycket hjälp att få om man bara vet var man ska leta.

Först och främst ska man ju bestämma sig om man vill ge ut en fiktiv roman eller en faktabok. Förvånansvärt många kommer att inse att de besitter en eller flera specialkunskap som ingen tidigare har skrivit en bok om. Börja med att googla ämnet och se vad som finns och ta det därifrån. Finns det t ex inget på svenska så gör det ju inget om det redan finns två snarlika böcker på engelska och tyska.

Om det är en fiktiv roman du siktar in dig på, fundera ut början och slutet och skriv sedan ihop det hela mot mitten. Exakt hur du går tillväga för att skriva en bra bok, finns det hur många böcker som helst om. Ett annat tips är att gå en skrivarkurs. De är ofta ovärlderliga för förstagångsförfattare.

Men sammanfattningsvis handlar skrivande i de allra flesta fall om att få tummarna loss och göra det. Och var inte rädd för att din svenska inte är perfekt. Skriv som du pratar och låt en redaktör slipa till språkbruket senare.

Justera boken

När man skriver, oavset om det är fakta eller fiction, så gör man en massa fel. Både vad gäller språk, innehåll och struktur. Se till att minst ett par människor läser igenom din bok och ger ärlig kritik på den innan du går vidare. Du gör dig själv en stor tjänst om du tar till dig av den kritik du får, även om det kan vara tufft till en början, det är ju din baby liksom. Men allt pekar på att den slutliga produkten bli så mycket bättre om du tillåter dig själv att vara kritisk till ditt verk. Det är också bättre att vara det i detta skede än att läsa hur kritikerkåren sågar den när den väl är utgiven.

Det finns professionell hjälp att få här om man är beredd att betala en lite slant för besväret. Allting får vägas mot vilken ambitionsnivå du har på projektet. Men en sak är säker; en välskriven bok blir lättare att sälja.

Producera din bok

Att producera själva boken när väl manuset är klart är av mina hjärteämnen, eftersom jag arbetar med det professionellt. Men att formge en bok behöver inte vara svårt. Har man bara inte alltför höga ambitioner kan man till och med göra det själv med en trial-version av InDesign installerad på datorn. Det man ska lägga lite tid på är omslaget, och detta gäller oavsett om det handlar om en faktabok eller en roman. Ett bra omslag säljer. Punkt!

Vill man satsa lite mer finns det många frilansande formgivare som är beredda att ta fram tryckfärdiga orginal, inkl omslag, för bara ett par tusenlappar (ring mig!).

Ge ut en bok

Traditionellt sett innebar bokutgivning att författaren skrev sitt manus och sedan skickade detta till ett par olika förlag för kontrolläsning. I de flesta fall slutade det med att förlagen refuserade boken eftersom dyra investeringar tvingade dem att bara ge ut böcker som de ”visste” de kunde räkna hem. Det fanns inga marginaler för chanstagningar när de tvingades trycka upp förstaupplagor på 5 000 ex och sedan distribuera dessa.

Idag är allting annorlunda. Idag finns aktörer som exempelvis publit.se och bokutgivning.se som med olika modeller hjälper dig att ge ut din bok rent tekniskt. De har olika betalmodeller men i princip handlar det om printing on demand (POD). Jag personligen arbeter mycket med publit.se eftersom de ger en enklare avstämningsmodell. Det kostar mig inget att trycka en bok, utan i gengäld tar de en bit av intäkten vid försäljning. Ingen försäljning = inga kostnader. Bra va? Dessutom tar pubilt hand om distributionen via Bokrondellen (onlinedistributör) så att boken även hamnar i alla de stora internetbokhandlarna.

Tänk digitalt

Men man måste ju inte trycka alls. Känner man att den bok man skrivit bättre gör sig som e-bok eller rentav en vanlig hederlig pdf finns det en uppsjö av sajter där man idag kan sälja elektroniska dokument. Rakt upp och ner. Ett exempel som jag själv har provat är filehill.se där man kan sälja filer och kunden betalar med kort eller via sms. Väldigt smidigt.

Det finns givetvis mer avancerade lösningar också, men oavsett vilken lösning du väljer ger dessa dig en möjlighet att utan några stora investeringar sälja ditt verk till alla som vill köpa. Kanske är en kombination av POD och Download den bästa vägen att gå?!

Sen ska man inte lura sig med att man automatiskt kommer få flera tusen beställningar bara för att man skriver en bok och publicerar den. Den måste givetvis marknadsföras, men även här har den nya tekniken öppnat en del dörrar. Man kan, till nästan ingen kostnad alls, förutom den egna tiden, marknadsföra sin bok via sociala medier, egen hemsida, bokbloggar etc. Men lite kreativt arbete kan man få ut budskapet om boken och sedan låta de utökade nätverken jobba självgående för att sälja den vidare.

Slutligen måste jag påpeka att resultatet, dvs den totala intäkten, givetvis hänger ihop med hur mycket arbete du lagt ner på jobbet från början. Men det är viktigt att ha i åtanke att man KAN göra det snabbt och billigt om man vill. Tänker man sedan lite längre inser man snart att ju mer kärlek man ger projektet, desto mer utdelning får man i andra änden. Så är det bara.

Men glöm förlagen, glöm tryckerierna, tänk helt nytt och uppskatta det faktum att du som privatperson idag kan skriva, producera och ge ut en bok för under 500 kr. Om du vill. En mer realistisk prislapp, där du får lite hjälp från andra, är kanske 3 – 5 000 kr.

Vill du fullt ut anlita proffs, men ändå ge ut under eget namn, kan du få investera ca 50 000 kr, men då ingår allt från korrekturläsare, redaktör, lektör, formgivare, projektledare, marknadsförare etc. Men du kanske inte är där riktigt ännu …?

Möjligheternas tid är nu och om du har tankar på att skriva en bok, eller rent av har en du redan har skrivit så tveka inte att ge ut den och tjäna en liten slant på det arbete du lägger ner.

Jag gav ut ”Static” via POD 2010, och som ljudbok under hösten 2011, och jag är väldigt stolt över att ha åstadkommit en bok och kan varmt rekommendera andra att göra detsamma. Det är dessutom en behaglig sidoinkomst. :-)

/ Anders Nyman

Egenutgivare, bloggare och egenföretagare på Brun Mediaproduktion

Relaterade sökord: , , , , , , ,